kunsthandel martins

figuratieve schilderkunst

anno 2018

larense school

 

De Nederlandse schilder Jozef Israëls "ontdekte" rond 1870 Laren als schilders dorp. Israëls bezocht Laren regelmatig met zijn zoon Isaac Israëls en ook vertelde hij enthousiast aan zijn Haagse vrienden over Laren. Albert Neuhuys en Anton Mauve volgden weldra. Hierop volgden Hein KeverWillem Steelink Jr.Hendrik ValkenburgWally MoesEtha FlesArina Hugenholtz en Tony Offermans. In tegenstelling tot Israëls vestigden sommige van zijn vrienden zich permanent in Laren. De namen van Neuhuys en Mauve zorgden ervoor dat Laren wijde bekendheid kreeg. Neuhuys richtte zich op interieuren, waarmee de Larense School evenals met landschapschilderijen bekend geworden is. Larense schilders werkten vooral in de natuur, de Larense School had een traditionele stijl. Over de geestdrift omtrent Laren schreef Anton Mauve, op 3 juni 1882, aan zijn vrouw: "...'t Is aandoenlijk mooi hier, van een fijnheid van lijnen en lieflijke poëzie straalt uit alles, binnenhuizen, wegen, akkers, prachtige heide en boschjes en de menschen is van het liefste soort dat te bedenken is. ..."

 

Na 1898 kwam er een grote groep doorgaans jonge kunstschilders naar het Gooi, welke later de "tweede generatie" van de Larense School genoemd zou worden. Bekende namen waren Otto Van Tussenbroek en Evert PietersBernard de HoogHenk de Court OnderwaterAndré BroedeletSalomon GarfFranz DeutmannLammert van der TongeJaap Dooijewaard en Bernard Pothast. De meeste van hen waren genreschilders, onder invloed van Neuhuys. Meer "landschappers" waren Cornelis VreedenburghGerrit Willem van BlaaderenBernard PolflietFrans Langeveld en Ed van de Ven. Diverse schilders van de tweede generatie zouden zichtbaar onder invloed staan van het impressionisme, anderen bleven schilderen in de realistische traditie van de eerste generatie. In 1903 ontstond onder impuls van Auguste Legras een gestructureerde Gooise schildersvereniging, "De Tien". Deze ging groepsexposities organiseren door het hele land, met het oog op het bereiken van een groter afzetgebied voor het werk van de leden. Derk MeelesToon de JongDavid Schulman en Emanuel van Beever behoorden onder andere ook tot dat tiental.In 1921 werd De Vereeniging van Beeldende Kunstenaars Laren-Blaricum opgericht door Breman, maar door de milde toelatingseisen splitste in 1935 de Gooische Schildersvereniging onder leiding van Schulman zich af.Ook buitenlandse schilders kwamen in het Gooi werken: Max Liebermann in 1884 voor het eerst, terwijl de Amerikaan William Henry Singer in Laren in 1911 het landhuis "De Wilde Zwanen" liet optrekken, dat na de Tweede Wereldoorlog het "Singer Museum" zou worden. Co Breman en Ferdinand Hart Nibbrig schilderden landschappen in andere stijlen dan het gebruikelijke impressionisme, namelijk het pointillisme en luminisme, terwijl Gijs Bosch Reitz het bij gestileerde vormen hield. Johan Coenraad Heyenbrock leefde zich uit in fabriekstaferelen, terwijl Auguste Legras zich verdienstelijk maakte als schilder van dieren en Afrikaanse landschappen. Jan Pieter Veth was dan weer portretschilder en Douwe Komter legde zich toe op stillevens. Ook modernisten als Piet MondriaanJan Sluyters en Leo Gestel vestigden zich in Laren. Meer bekende schilders bezochten Laren ook zonder zich er te vestigen. Zo was Max Beckmann ook een regelmatig bezoeker tijdens zijn semi onderduikperiode tijdens de oorlog en de jaren daarna.

 

Hoewel door kunstverzamelaars en auteurs de term Larense School als vaststaand begrip wordt gebruikt is het vanuit kunsthistorisch perspectief gezien de vraag of hier sprake is van een werkelijke aparte stroming of dat deze school te beschouwen is als een nabloei van de Haagse School. De Haagse School was al tien jaar eerder ontstaan en meerdere grondleggers van de Larense School (Jozef Israëls, Neuhuys, Anton Mauve) waren bekend als Haagse schilders, voordat ze in Laren terechtkwamen, rond 1870. Buitenlandse bronnen maken meestal geen onderscheid en hebben het over het "Hollandse Barbizon" van Oosterbeek, als "thematische verlenging van de Haagse versie".Ten opzichte van kunstvernieuwing, in navolging van het Franse Barbizon, met het openlucht schilderen, had de Haagse School wel de toon gezet en gebeurde te Laren niet veel vernieuwends qua techniek of optiek. De verf in tubes en lichtere opplooi-ezels waren aangewezen op dit soort directe-natuur-realisme. Wel bracht Laren de plattelandse onderwerpkeuze, tegenover het Haagse maritieme Impressionisme. Bron: Wikipedia.

 


uitgelicht:

anton mauve (1838-1888)

[ leraar van vincent van gogh ]

te_koop_een_schilderij_getiteld_polder_landschap_van_anton_mauve_1838-1888_haagse_school
Anton Mauve (1838-1888) | Veluwse - en Haagse School | 19e eeuw | Olieverf op paneel | Paneelmaat: 21 cm. x 52 cm. | "Polderlandschap" | Taxatiewaarde: 11.500,= euro | Met echtheidscertificaat en taxatierapport

Maak nu een vrijblijvende afspraak!


uitgelicht:

willem alexander knip (1883-1967)

te_koop_aangeboden_een_kunstwerk_van_de_nederlandse_kunstschilder_willem_alexander_knip_1883-1967_larense_school
Willem Alexander Knip (1883-1967) | Larense School | Gemengde techniek | Beeldmaat: 29 cm. x 39 cm. | "stadsgezicht met afgemeerde boot" | Taxatiewaarde: 750,= euro | Met echtheidscertificaat en taxatierapport

MAAK NU EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK OF KOOP DIRECT ONLINE!


uitgelicht:

johannes weiland (1856-1909)

te_koop_aangeboden_een_interieur_schilderij_van_de_nederlandse_kunstschilder_johannes_weiland_1856-1909_verwant_aan_de_larense_school
Johannes Weiland (1856-1909 | Verwant aan de Larense- en Haagse School | Olieverf op doek | Doekmaat: 54,5 cm. x 65 cm. | "Handwerkende dame aan venster" | Taxatiewaarde: 1.995,= euro | Met echtheidscertificaat en taxatierapport

MAAK NU EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK OF KOOP DIRECT ONLINE!


Uitgelicht:

Anton Mauve  (1838-1888)

[ leraar van vincent van gogh ]

te_koop_aangeboden_een_schilderij_van_de_larense_school_schilder_anton_mauve_1838-1888
Anton Mauve (1838-1888) | Larense School | Olieverf op doek | Doekmaat: 31 cm. x 40 cm. | "meisje voert de konijntjes" | Taxatiewaarde: 8.000,= euro | Met echtheidscertificaat en taxatierapport

Maak nu een vrijblijvende afspraak!


uitgelicht:

Willem George Frederik Jansen (1871-1949)

te_koop_aangeboden_een_molengezicht_van_de_nederlandse_kunstschilder_willem_george_frederik_jansen_1871-1949
Willem George Frederik Jansen (1871-1949) | 2e Generatie Haagse School | Olieverf op doek | Doekmaat: 40 cm. x 50 cm. | "Molen aan brede vaart" | Taxatiewaarde: 1.750,= euro | Met echtheidscertificaat en taxatierapport

MAAK NU EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK OF KOOP DIRECT ONLINE!


Waarom kunst kopen bij Kunsthandel Martins!

 

-Kunsthandel Martins combineert de voordelen van online kopen ( 24/7 bereikbaarheid, snelle levering, lagere prijzen en gemak) met het aanbod en de service van een echte Kunsthandel ( kwalitatieve kunstwerken van erkende kunstenaars, expertise en ervaring, advies en hulp bij bemiddeling en/of koop en mogelijkheid tot bezichtiging);

-Bij alle schilderijen krijgt u een echtheidscertificaat en (gratis) taxatierapport;

-Te allen tijde zal Kunsthandel Martins u integer en kundig adviseren;

-Kunsthandel Martins heeft een unieke omruilgarantie! Schilderijen kunnen binnen 6 maanden omgeruild worden;

-Kunsthandel Martins heeft een uniek spaarsysteem voor de aanschaf van schilderkunst;

-100% garantie op de echtheid (authenticiteit) van aangekochte kunstwerken.

 

Kernwoorden:

 

Kunst online kopen, bereikbaarheid, snelle levering, lagere prijzen, gemak, kwalitatieve kunstwerken, erkende kunstenaars, expertise, ervaring, advies en hulp, bezichtiging, echtheidscertificaat, gratis taxatierapport, integer en kundig, omruilgarantie, uniek spaarsysteem, 100% garantie op echtheid (authenticiteit).


De Larense School en verwante kunstenaars | totaal aanbod: